Black Sabbath — хеві-метал гурт з Англії, вважаються одними з засновників хеві-металу взагалі, та засновниками дум-металу. Black Sabbath, вибравши як платформу блюз-рок кінця 60-х років (Cream, Blue Cheer, Vanilla Fudge), задали новий напрям розвитку: понизили темп, згустили звучання бас-гітари і побудували композиції на перетині важких рифів. У текстах група відмовилася від любовної лірики і характерних фразеологічних штампів блюз-рока, створивши абсолютно новий для свого часу поетичний світ, в якому переважали найпохмуріші образи і мотиви. Перший альбом Black Sabbath часто називають найпершим хеві-метал-альбомом. Крім того, Black Sabbath заклали фундамент і для подальшого розвитку дум-метала; багато їх альбомів називають прототипами сучасного дума.
Історія гурту
Передісторія
Групу (спочатку називалася Polka Tulk,але згодом ця назва була змінена на Earth) утворили четверо друзів дитинства з Астона, Бірмінгем: Оззі Осборн, Тони Айоммі, Гізер Батлер і Біл Уорд. Музичним «мозком» групи був Айоммі, який у той час знаходився під впливом Хенка Марвіна (гітариста The Shadows) і джазових гітаристів, особливо Джанго Райнхардта. Уорд також цікавився джазом: його улюбленими барабанщиками були Бадді Річ і Джин Крупа. Гізер Батлер згодом джерелом натхнення називав гру Джека Брюса з Cream. Музичні смаки Осборна були найменше радикальними: він любив The Beatles (особливо їхній альбом Revolver), i його кумиром був Джон Леннон.Спочатку група грала блюз-рок, але незабаром зосередилася на «темнішій» музиці і окультній тематиці. Приводом для цього стало захоплення бас-гітарістом Гізером Батлером книгами про чорну магію Денніса Уітлі, які сподвигнули його на написання пісні під назвою «Black Sabbath». Коли музиканти виявили, що музичний колектив з назвою Earth вже існує, назва групи була змінена на назву цієї пісні.
1969—1979
В 1969 році Black Sabbath привернули до себе увагу концертними виступами і рік потому підписали контракт з Phillips Records. У січні 1970 року дочерній лейбл Fontana Records випустив їх дебютний сингл Evil Woman (Don’t Play Your Games With Me), кавер-версію пісні, яка незадовго до цього стала американським хітом Crow (групи, яка нічим більше в історії рок-музики себе не проявила). У лютому інша філія Phillips Records, Vertigo Records, випустила дебютний альбом Black Sabbath: він увійшов до першої британської десятки, а 4 місяці опісля був випущений (на Warner Bros. Records) в США, де протримався в Top 40 близько року і розійшовся за цей час мільйонним тиражем.Музична критика негативно відреагувала на появу хеві-метал взагалі і Black Sabbath зокрема. Розірвавши оболонку стилю, вирощеного Хендріксом і Led Zeppelin … вони перекроїли весь його музичний скелет. Остовом цього музичного чудовиська зробився бас-риф. Колись він служив в композиції не більше ніж лейтмотивом, зараз — перетворився на самоповторяющийся рок-кошмар… Впродовж свого короткого життя риф залишається незмінним і виконується з кібернетичною точністю. Соло-гітарі залишена функція звукового наповнювача, а імпровізація набуває нового призначення: вона допомагає продовжити пісню на хвилину-другу…, — писав в оглядовій статті «Heavy metal» (New Musical Express, 1971 рік) Чарльз Шаар Мюррей. Для музичної критики Black Sabbath протягом багатьох років залишалися ізгоями. Не маючи підтримки рекламних агентств, преси і музичних радіостанцій, група своїм зльотом зобов'язана була виключно відданості фанів, які відкинули хіппіозні цінності і прийняли екстремаль — у музиці, текстах та поведінці.У вересні 1970 року вийшов другий альбом, Paranoid: він піднявся на перше місце в Британії, а однойменний сингл дійшов до 4-го місця. Весною 1971 року успіх був повторений в американських чартах (з тією різницею, що другим синглом з нього був випущений Iron Man). Окрім цих двох речей, які прийнято вважати центральними, сильне враження на метал-фанів справили антивійськова пісня War Pigs (яка спочатку замислювалася як заголовний трек) і апокаліптичний прото-дум Electric Funeral. В цілому другий альбом відрізнявся від першого більш загостреним звучанням, порівняно компактними аранжуваннями і меншою кількістю тривалих імпровізацій. Новаторськи прозвучав метал-мінімалізм трека Paranoid, який, як наголошувалося згодом, багато в чому випередив свій час і більше відношення мав до панку чим до хард-року. Про те, наскільки випадковою виявилася ця новація, свідчить той факт, що трек був записаний в останню мить, виключно ради того, щоб подовжити альбом. Paranoid виявився не тільки найпопулярнішим альбомом Black Sabbath. але і одним з найбільших і найвпливовіших хеві-метал альбомов всіх часів. Свій колишній фірмовий звук (приголомшуючий похоронний рок в мінорі, що лише частково базується на основах блюз-рока) група ввела в нові, вдосконалені пісенні структури з миттєвими рифами, які запам'ятовувалися, більшість з яких залишилися історичною класикою хеві-метала. — Стів Хьюї, All Music Guide.В кінці 1970 року Тоні Айоммі вперше приспустив струни свого Гібсона із стандартного E до C#. Річ у тому, що в 60-х роках, працюючи на заводі, він позбувся кінчиків двох пальців і, граючи з протезами, відчував постійний біль. Новий, нижчий настрій, що дозволив гітаристові зняти зайву напругу, був випробуваний на альбомі Master of Reality. Він вийшов в серпні 1971 року і, як і перші два, по обидві сторони Атлантики став хітом, досягнувши мільйонної тиражної відмітки. Щодо значення Black Sabbath Vol. 4 (вересень 1972) існують різні думки. Оззі Осборн вважає його найслабшою з ранніх робіт групи, що записувалася спішно і в стані наркотичного хаосу. Музична критика, в ретроспективі, високо оцінила цю пластинку, особливо її центральні речі: баладу Changes (хіт-сингл 1972 року) і хард-фатальні речі «Supernaut», «Snowblind» і «Tomorrow’s Dream». До моменту виходу Sabbath Bloody Sabbath в листопаді 1973 року Black Sabbath стали найпопулярнішим хеві-метал гуртом в світі. У п'ятому альбомі група частково підтвердила своє реноме, але багато в чому і відійшла від раннього стилю, зближившись з прогресивним металом («Spiral Architect», «A National Acrobat», «Who Are You»), багато в чому завдяки роботі запрошеного клавішника Ріка Уейкмана з Yes. Альбом піднявся в першу британську десятку і міг би ознаменувати зоряну годину Black Sabbath, якби до цього часу всі учасники групи не страждали від важкої наркотичної залежності, особливо Уорд і Осборн, що приймали ЛСД щодня протягом двох років (другий — у поєднанні з алкоголем).
1974 рік для Black Sabbath опинився втрачений із-за проблем з менеджментом і вимушеним переходом (у Британії) з Vertigo на WWA. Через це припало майже на рік відкласти випуск Sabotage, багато в чому експериментального альбому, який сьогодні музичні критики визнають самою недооціненою роботою групи. У двох перших піснях, філософськи-апокаліптичній «Hole In The Sky» і «Sypthom of the Universe» (наукової фантастики, що з'єднала елементи, і наркотичної психоделії) Black Sabbath вперше наблизилися до ідеалів гаражного року.Брехливо мелодійна «Am I Going Insane (Radio)» (так само як і «Megalomania») переконливо описують страждання розуму, що занурюється в пучину безумства. Текст «The Writ» (що має відношення до богоборчества, але виконаний у формі незв'язного монологу) залишається одним з найскладніших і загадковіших в історії групи. Не задовольнившись комерційними досягненнями альбому, обидва лейбла в грудні 1975 року випустили подвійну збірку We Sold Our Soul for Rock n Roll, яка стала усесвітнім хітом.До моменту початку роботи над сьомим альбомом у складі групи намітився конфлікт. Тони Айоммі пропонував різноманітити аранжування і стиль групи, зокрема, використовувати духові інструменти. Осборн рішуче наполягав на тому, щоб група не зраджувала принципам хеві-метал. У Technical Ecstasy (жовтень 1976 року) Black Sabbath пішли тим шляхом, по якому вів їх гітарист: наситили музику струнним і синтезаторним звуком. Засмучений Осборн в листопаді 1977 року покинув склад (і був тимчасово замінений Дейвом Уокером, колишнім вокалістом Savoy Brown), але повернувся в січні 1978 року, щоб взяти участь в записі Never Say Die!, альбому різнорідного, насиченого елементами джаз-, синт-, блюз- і прогресивного року. Не дивлячись на успіх синглів «Never Say Die» і «Hard Road», він виявився комерційно провальним, але головне, мав мало загального з тими ідеями, які зробили Black Sabbath піонерами свого жанру. Осборн остаточно покинув групу, щоб почати сольну кар'єру. У червні 1979 року його замінив Ронні Джеймс Діо, вокаліст Rainbow. В цей же час з Black Sabbath став регулярно виступати клавішник Джеф Николс (що офіційно увійшов до складу пізніше).
1979 — 2006
Новий склад не став поспішати з випуском нового альбому. Heaven and Hell, що вийшов в квітні 1980 року ознаменував повернення групи в першу британську десятку. Два сингли з нього — Neon Knights і Die Young стали хітами. У той же самий час на Vertigo вийшов концертний альбом п'ятирічної давності Black Sabbath Live at Last: він був майже відразу ж знятий з продажу, але встиг потрапити в Top-5 (перевипущенний сингл Paranoid увійшов до першої двадцятки).
Особисті психологічні травми (його батьки померли один за іншим протягом дуже короткого часу), а також проблеми з алкоголем і психічним здоров'ям змусили барабанщика Білла Уорда вийти з складу. Його замінив Вінні Еппіс (Vinnie Appice), з яким квартет записав Mob Rules (листопад 1981 року), який в США і Британії став золотим (багато в чому завдяки успіху двох синглів: Mob Rules і Turn up the Night. Потім група приступила до мікшуваня концертного альбому Live Evil, і тут між Айоммі і Діо розгорілася сварка. До моменту виходу пластинки в січні 1983 року Діо вже покинув Black Sabbath, забравши з собою і Еппіса.
Цю кадрову проблему група вирішила, умовивши повернутися до складу Уорду і (до здивування багатьох метал-фанів) запросивши Іена Гіллана, колишнього вокаліста Deep Purple (дві групи на початку 70-х жорстоко конкурували на концертній сцені). Новий склад записав і випустив Born Again (ще один британський Top-5-хит). У світове турне Black Sabbath вийшли з новим барабанщиком Бевом Беваном (Bev Bevan). Уорд повернувся в склад весною 1984 року, але тоді ж пішов Гіллан, приєднавшись до своєї старої групи. Замінивший його Дейв Донато (Dave Donato) пробув в складі лише до жовтня.
13 липня 1985 року Black Sabbath дали концерт в рамках добродійного заходу Live Aid з Оззі Осборном. Але після цього з групи пішли як Осборн так і Батлер, залишивши Айоммі єдиним учасником оригінального складу. Даючи зрозуміти, що альбом Seventh Star (січень 1986 року) записала вже зовсім інша група, компанія на обкладинці вказала: Black Sabbath feat. Tony Iommi. Пластинка, в записі котрої взяли участь Гленн Хьюз (ще один вокаліст Deep Purple), Дейв Спітц (Dave Spitz, бас-гітара), Джеф Николс (клавіатура) і Ерік Сингер (Eric Singer, барабанщик). Альбом мав комерційний успіх, але склад продовжував мінятися: Хьюза замінив Рей Гіллен (Ray Gillen), з яким був проведений весняний промо-тур 1986 року. Протягом наступних п'яти років в групі побували басисти Боб Дейзлі, Лоуренс Коттл, Нейл Мюррей, вокаліст Тоні Мартін, ударник Козі Пауелл.
У 1992 році Айоммі зумів зібрати склад 1979—1983 років (Батлер, Діо, Еппіс): записаний ними Dehumanizer повернув групу в американський Top 50 вперше за дев'ять років; британським хітом став сингл TV Crimes. У 1993 році обіцяного повернення Оззі Осборна не трапилося. Діо і Еппіса замінили Тоні Мартін і ударник Боб Рондінеллі (Bob Rondinelli).
Після того, як Cross Purposes (1994) і Forbidden (1995) не виправдали комерційних очікувань, Black Sabbath використовували трюк, раніше випробуваний The Eagles і Fleetwood Mac: зібрали оригінальний склад для роботи над концертною збіркою, куди додали пару нових студійних треків. Подвійний CD-сет Reunion, записаний в Бірмінгемі і об'єднавший Айоммі, Осборна, Батлера і Уорда, в Англії успіху не мав, зате в США став платиновим. За трек «Iron Man» Black Sabbath отримали свії перший «Греммі» (Best Metal Performance). Група продовжувала гастролювати, а завершила реюнион-тур у себе в Бірмінгемі 22 грудня 1999 року.
У лютому 2001 року Black Sabbath оголосили про те, що об'єднюются знов для участі в шостому по рахунку Ozzfestі, більш того, продовжать спільну роботу в студії. Проте співпраця з продюсером Ріком Рубіном не занадилася і проект був відкладений на невизначений термін — тим паче, що Осборн став більш ніж популярним з своїм сімейним реаліті-шоу.
У 2004 році Black Sabbath повернулися до активної діяльності: Ніколса замінив у складі клавішник Адам Уейкман, син Ріка Уейкмана, до цього відомий по співпраці з Оззі Осборном. У 2004 і 2005 роках група виступила хедлайнером на Ozzfest’і. У листопаді 2005 року Black Sabbath були урочисто введені в Британський Music Hall of Fame і виступили на церемонії. 13 березня 2006 аналогічний захід був проведений в американському Залі слави рок-н-ролу, з тією різницею, що група не виступила сама: натомість Metallica виконала «Hole in the Sky» і «Iron Man». Після виходу збірки Black Sabbath: The Ronnie James Dio Years Діо, Айоммі, Батлер і Еппіс повернулися до концертної діяльності під новою назвою Heaven and Hell. Білл Уорд відмовився від співпраці з Heaven and Hell, але пообіцяв, що приєднається до оригінального складу Black Sabbath, якщо такий збереться знов.
2007 —
У цей час музиканти Тони Айоммі, Гизер Батлер, Ронні Джеймс Діо і Вінні Еппіс возз'єдналися для спільних гастролів, які йдуть під назвою Heaven And Hell, а не Black Sabbath. На гастролях граються композиції, записані групою за часів Діо з альбомів Heaven And Hell, Mob Rules і Dehumanizer, а так само 3 нових пісні, яку музиканти записали в 2007-му році знову-таки з Діо. Після публічного оголошення про гастролі «Heaven And Hell» Оззі Осборн помістив наступне повідомлення на свій офіційний веб-сайт: Тони Айоммі і Ронні Діо працюють над новим проектом, який не має нічого спільного з Black Sabbath. Є тільки один Black Sabbath. Оззі, Тони, Гизер і Біл гастролюватимуть в кінці наступного року з новим альбомом Black Sabbath. Проте Оззі бажає величезного успіху Тони і Ронні в їх сумісному проекті.
Тим часом Шерон Осборн, що працює над організацією Ozzfest 2008, розраховує на участь тут оригінального складу Black Sabbath. Чи спричинить це возз'єднання за собою поява нового студійного матеріалу, залишається неясним.
1970 - Black Sabbath - 160 кбит/сек
01 BlackSabbath 02 The Wizard 03 Behind The Wall Of Sleep 04 N I B 05 Evil Woman 06 Sleeping Village 07 The Warning 08 Wicked World
1970 - Paranoid - 160 кбит/сек
01 War Pigs 02 Paranoid 03 Planet Caravan 04 Iron Man 05 Electric Funeral 06 Hand Of Doom 07 Rat Salat 08 Faires Wear Boots
1971 - Master Of Reality - 160 кбит/сек01 Sweet Leaf 02 After Forever 03 Embryo 04 Children Of The Grave 05 Orchid 06 Lords Of This World 07 Solitude 08 Into The Void
1972 - Vol. 4 - 160 кбит/сек 01 Wheels Of Confusion 02 Tomorrows Dreams 03 Changes 04 FX 05 Supernaut 06 Snowblind 07 Cornucopia 08 Laguna Sunrise 09 St. Vitus Dance 10 Under The Sun
1973 - Sabbath Bloody Sabbath - 160 кбит/сек01 Sabbath Bloody Sabbath 02 A National Acrobat 03 Fluff 04 Sabbra Cadabra 05 Killing Yourself to Live 06 Who are You? 07 Looking for Today 08 Spiral Architect
1975 - Sabotage - 160 кбит/сек
01 Hole in the Sky 02 Don't Start (Too Late) 03 Symptom of the Universe 04 Megalomania 05 The Thrill of it All 06 Supertzar 07 Am I Going Insane (Radio) 08 The Writ 09 Blow on a Jug
1975 - We Sold Our Soul For Rock'n' Roll - 192 кбит/сек 01 Black Sabbath 02 The Wizard 03 Paranoid 04 War Pigs 05 Iron Man 06 Tomorrow's Dream 07 Fairies Wear Boots 08 Changes 09 Sweet Leaf 10 Children of the Grave 11 Sabbath, Bloody Sabbath 12 Am I Going Insane (Radio) 13 Snowblind 14 N.I.B.
1976 - Technical Ecstasy - 160 кбит/сек01 Back Street Kids 02 You Won't Change Me 03 It's Alright 04 Gypsy 05 All Moving Parts (Stand Still) 06 Rock 'N' Roll Doctor 07 She's Gone 08 Dirty Women
1978 - Never Say Die! - 320 кбит/сек01 Never Say Die 02 Johnny Blade 03 Junior's Eyes 04 A Hard Road 05 Shock Wave 06 Air Dance 07 Over To You 08 Breakout 09 Swinging the Chain
1980 - Heaven and hell - 256 кбит/сек01 Neon Knights 02 Children of the Sea 03 Lady Evil 04 Heaven & Hell 05 Wishing Well 06 Die Young 07 Walk Away 08 Lonely is the Word
1980 - Live At Last - 320 кбит/сек 01 Tomorrows Dream 02 Sweet Leaf 03 Killing Yourself To Live 04 Cornucopia 05 Snowblind 06 Children Of The Grave 07 War Pigs 08 Wicked World 09 Paranoid
1981 - Mob Rules - 192 кбит/сек01 Turn Up the Night 02 Voodoo 03 The Sign of the Southern Cross 04 E5150 05 The Mob Rules 06 Country Girl 07 Slipping Away 08 Falling off the Edge of the World 09 Over & Over
1983 - Born again - 192 кбит/сек01 Trashed 02 Stonehenge 03 Disturbing the Priest 04 The Dark 05 Zero the Hero 06 Digital Bitch 07 Born Again 08 Hot Line 09 Keep it Warm
1983 - Live Evil - 256 кбит/сек
01 E5150 02 Neon Knights 03 N.I.B. 04 Children of the Sea 05 Voodoo 06 Black Sabbath 07 War Pigs 08 Iron Man 09 The Mob Rules 10 Heaven & Hell 11 The Sign of the Southern Cross/Heaven & Hell (Continued) 12 Paranoid 13 Children of the Grave 14 Fluff
1986 - Seventh Star - 160 кбит/сек01 In for the Kill 02 No Stranger to Love 03 Turn to Stone 04 Sphinx (The Guardian) 05 Seventh Star 06 Danger Zone 07 Heart Like a Wheel 08 Angry Heart 09 In Memory ...
1987 - The Eternal Idol - 192 кбит/сек01 The Shining 02 Ancient Warrior 03 Hard Life to Love 04 Glory Ride 05 Born to Lose 06 Nightmare 07 Scarlet Pimpernel 08 Lost Forever 09 Eternal Idol 10 Some Kind of Woman 11 Black Moon
1989 - Headless Cross - 160 кбит/сек01 The Gates of Hell 02 Headless Cross 03 Devil & Daughter 04 When Death Calls 05 Cloak & Dagger 06 Kill in the Spirit World 07 Call of the Wild 08 Black Moon 09 Nightwing
1990 - Tyr - 256 кбит/сек01 Anno Mundi (the vision) 02 The Law Maker 03 Jerusalem 04 The Sabbath Stones 05 The Battle of Tyr 06 Odin's Court 07 Valhalla 08 Feels Good to Me 09 Heaven in Black
1992 - Dehumanizer - 192 кбит/сек01 Computer God 02 After All (The Dead) 03 TV Crimes 04 Letters From Earth 05 Master of Insanity 06 Time Machine 07 Sins of the Father 08 Too Late 09 I 10 Buried Alive 11 Time Machine
1994 - Cross Purposes - 160 кбит/сек01 I Witness 02 Cross of Thorns 03 Psychophobia 04 Virtual Death 05 Immaculate Deception 06 Dying for Love 07 Back to Eden 08 The Hand that Rocks the Cradle 09 Cardinal Sin 10 Evil Eye 11 What's the Use
1996 - The Sabbath Stones - 160 кбит/сек01 Headless Cross 02 When Death Calls 03 Devil And Daughter 04 The Sabbath Stones 05 The Battle Of Tyr 06 Odin's Court 07 Valhalla 08 TV Crimes 09 Virtual Death 10 Evil Eye 11 Kiss Of Death 12 Guilty As Hell 13 Loser Gets It All 14 Disturbing The Priest 15 Heart Like A Wheel 16 The Shining
1998 - Reunion - 160 кбит/сек01 War Pigs 02 Behind The Wall Of Sleep 03 N.I.B. 04 Fairies Wear Boots 05 Electric Funeral 06 Sweet Leaf 07 Spiral Architect 08 Into The Void 09 Snowblind 10 Sabbath Bloody Sabbath 11 Orchid/Lord Of This World 12 Dirty Women 13 Black Sabbath 14 Iron Man 15 Children Of The Grave 16 Paranoid 17 Psycho Man 18 Selling My Soul
1999 - Black Mass - 320 кбит/сек01 Paranoid 02 Black Sabbath 03 Iron Man 04 Blue Suede Shoes
2002 - Past Lives - 320 кбит/сек01 Tomorrow's Dream 02 Sweet Leaf 03 Killing Yourself 04 Cornucopia 05 Snowblind 06 Children of the Grave 07 War Pigs 08 Wicked World 09 Paranoid 10 Hand of Doom 11 Hole in the Sky 12 Symptom of the Universe 13 Megalomania 14 Iron Man 15 Black Sabbath 16 N.I.B. 17 Behind the Wall of Sleep 18 Fairies Wear Boots
The best - 256 кбит/сек CD1 - 01 Black Sabbath CD1 - 02 The Wizard CD1 - 03 N.I.B. CD1 - 04 Evil Woman (Don't Play Games With Me) CD1 - 05 Wicked World CD1 - 06 War Pigs CD1 - 07 Paranoid CD1 - 08 Planet Caravan CD1 - 09 Iron Man CD1 - 10 Electric Funeral CD1 - 11 Fairies Wear Boots CD1 - 12 Sweet Leaf CD1 - 13 Embryo CD1 - 14 Children of the Grave CD1 - 15 Lord of This World CD1 - 16 Into the Void
CD2 - 01 Tomorrow's Dream CD2 - 02 Supernaut CD2 - 03 Snowblind CD2 - 04 Sabbath Bloody Sabbath CD2 - 05 Killing Yourself to Live CD2 - 06 Spiral Architect CD2 - 07 Hole in the Sky CD2 - 08 Don't Start (Too Late) CD2 - 09 Symptom of the Universe CD2 - 10 Am I Going Insane [Radio Edit] CD2 - 11 Dirty Women CD2 - 12 Never Say Die CD2 - 13 Hard Road CD2 - 14 Heaven and Hell CD2 - 15 Turn Up the Night
CD2 - 16 The Dark-Zero the Hero
|