Ню-метал (англ. nu metal, похідне від англ. new metal - новий метав) - піджанр альтернативного метала, що з'явився в середині 1990-х років.
Являє собою змішення альтернативного метала і гранжа з такими стилями, як грув-метал, хардкор, індастріал-метал, репкор і ін.[1]. Більшість колективів змішують ню-метал з іншими жанрами, унаслідок чого утворилися декілька основних і величезна кількість менш популярних піджанрів. В кінці 1990-х і початку 2000-х років цей жанр був одним з самих затребуваних на ринку рок-музики.
Смерть лідера легендарної групи Nirvana, Курта Кобейна, в 1994 році дала поштовх до сильного розвитку альтернативної музики з гранж-составляющей. Чистий ню-метал в тому вигляді, в якому його створили основоположники жанру, вдає із себе змішення грув-метала і гранжа. Дуже часто використовується гранжевий хід «спокійно-різко», тобто в куплеті музика і вокал мають нешвидке спокійне звучання, а в приспіві вокал зривається на крик, в хід йдуть жорсткі гітарні ріффи, хоча буває і зворотне. Мелодика досить різноманітна для різних груп, багато уваги приділяється специфічному ритму. У звучанні гітар як правило багато дісторшн, а саме в ранньому ню-метале в групах як правило було по двох гітаристів.
Перші експерименти із звучанням близьким до ню-металу були відмічені за разнимі і далеко не завжди альтернативними групами. Тут варто відзначити Faith No More, Killing Joke, Sepultura. Послухавши їх записи можна легко знайти багато елементів, які згодом з'єднали першопроходці ню-метала.
Проте, прийнято вважати, що першими групами в цьому стилі є Korn, що випустили свій перший повноформатний альбом в 1994-му і Deftones, що дебютують в 1995-му. Не дивлячись на те, що Korn фактично завжди були популярнішою групою, проте від Deftones стиль перейняв теж не мало. Наприклад в творчості групи Linkin Park виразно вгадується мелодика Deftones тільки в менш важкого виконання і з реп-читкой.
Після цього були Orgy, Limp Bizkit, Slipknot, Staind, кожна з цих груп принесла в жанр дуже багато свіжих ідей, зробивши ню-метал до кінця 90-х одним з найпопулярніших стилів в музиці взагалі і в альтернативі зокрема. Пік популяризації стилю припав на вихід альбому Korn - Follow The Leader в 1998 році, де група не тільки довела до блиску звучання, але і провела експерименти, включивши в альбом пісні з реп-читкой. Альбом досяг першого місця в найбільших чартах Америки, Канади і Австралії, отримав безліч нагород, за даними RIAA в США отримав статус 5х платинового. Різноманітність і широкі рамки стилю привели до того, що колись вузький стиль майже андеграундної альтернативи середини 90-х, незвичайно розрісся і в пресі термін ню-метала почали кріпити до будь-якої альтернативної музики, що не вписується в рамки гранжа. Проте до кінця ХХ століття було випущено достатньо велику кількість альбомів, щоб відокремити ранній nu-metal від того, що було в новому тисячолітті.
Ось лише деякі з альбомів, що мають характерні риси стилю: Korn - 1994 - Korn Deftones - 1995 - Adrenaline Staind - 1996 - Tormented Limp Bizkit - 1997 - Three Dollar Bill, Yalls Godsmack - 1998 - Godsmack Korn - 1998 - Follow The Leader Orgy - 1998 - Candyass Slipknot - 1999 - Slipknot Korn - 1999 - Issues Godsmack - 2000 - Awake Deftones - 2000 - White Pony
Пізній Nu-metal Disturbed Live at Deeprock Drive.
В результаті величезної популярності перших ню-метал груп в кінці 90-х і початку 2000-х на сцені з'являється безліч груп-клонів, груп, що знижували тяжкість звучання, прибирали багато характерних особливостей стилю, але при цьому залишаючись в рамках ню-метала. Так, в новому столітті з'явилося багато ню-метал груп, що суміщають в собі пост-гранж, альтернативна доля, репкор і індастріал. Так або інакше рамки жанру ще більш розширилися, а тяжкість і агресивність музики почала поступатися мелодійнішим партіям. Треба сказати, що ню-метал із самого початку вдавав із себе якийсь баланс між мелодійними партіями біля гранжевой музики і жорсткими програшами у дусі грув-метала або індастріала. Але на початку нового століття мелодійність і легкість звучання у нових груп почала сильно превалювати.
Крім бездарних одноденних груп-клонів на сцені з'являються і нові помітніші виконавці, найвидатніші з яких створили своє неповторне звучання на основі вже існуючих заготовок. Зокрема варто відзначити Disturbed, Linkin Park, System Of A Down, Mudvayne, Stone Sour.
Окремо варто згадати репкор, що став в цей час виключно сумішшю ню-метала і репу. Тоді як раніше під репкором розумілася музика Rage Against The Machine і деякі записи нью-скул хардкор груп з реперамі, наприклад Biohazard.
До середини 2000-х в стилі назріває криза по одній простій причині - за десять років існування в жанрі було придумане і зроблене все, що тільки можна. Все нові альбоми і нові колективи відходять від рамок і без того широкого стилю і з'являються перші експерименти з іншими стилями музики. Елементи ню-метала з'являються в грув-метале, металкоре, пост-гранже, фанк-метале і навіть прогрессив-метале. Серед подібних експериментів найбільш примітні роботи Slipknot (2001 - Iowa), Bullet For My Valentine (вся творчість), Raunchy (пізніше), Skindred, Celldweller (пізні альбоми з індастріал-металом), A Perfect Circle. До сьогоднішнього дня більшість кращих представників стилю більшою чи меншою мірою знаходяться в творчій кризі, розпалися або тимчасово припинили роботу. Доля Slipknot під питанням, останні альбоми Korn продаються істотно гірше перших, а увагу широкої публіки прикувала нова хвиля емо. До слова ця, вже третя, хвиля эмо-музыки користується такою популярністю частково і із-за того що активно використовує елементи альтернативи.
Багато учасників популярних ню-метал груп останніми роками активно випускають сольні альбоми, а саме - екс-гітарист Limp Bizkit Вага Борланд пішла у власну групу Black Light Burns, екс-вокаліст System of A Down Серж Танкян зараз займається сольним проектом імені себе, екс-гітарист Korn Брайан Велч також випустив власний сольний альбом під своїм старим псевдонімом Head. Паралельно з роботою в Slipknot вокаліст Кору Тейлор і гітарист Джеймс Рут періодично повертаються до своєї групи Stone Sour.
Таким чином до сьогоднішнього дня за 14 років існування ню-метал пройшов всі можливі ступені розвитку музики: від виступів в дешевих клубах і потертих демо-кассет до мультіплатінових дисків і десятків мільйонів зраджених фанатів.
Список найбільш помітних і таких, що рекомендуються до прослуховую ню-метал альбомів пізнього періоду: Disturbed - 2000 - The Sickness Limp Bizkit - 2000 - Chocolate Starfish And The Hotdog Flavored Water Slipknot - 2001 - Iowa System Of A Down - 2001 - Toxicity Linkin Park - 2000 - Hybrid Theory Drowning Pool - 2001 - Sinner Skindred - 2002 - Babylon Godsmack - 2003 - Faceless Element Eighty - 2003 - Element Eighty Ill Niсo - 2003 - Confession Disturbed - 2005 - Ten Thousand Fists HEAD - 2008 - Save Me From Myself
Інструменти і характерні риси Електрогітара Ibanez
Гітари Звучання електрогітар в ню-метале найрізноманітніше, оскільки стиль являє собою суміш з самих різних жанрів. Але є декілька рис, обов'язкових для практично всього сьогодення ню-метал команд. Це звичайно ж сильний дісторшн і дуже часто у поєднанні з іншими гітарними ефектами. Класичного чистого і легкого дісторшена у дусі хеві-метала 80-х практично немає, замість них брудні, або максимально завантажені перевантаженням і ефектами ріффи у поєднанні з могутньою бас-партієй дають нескладне технічно але важке і могутнє звучання. Символ важкої альтернативної музики - електрогітари Ibanez, на них грають багато гітаристів в ню-метале. Лад гітари в даному стилі опускається в Drop D (верхня струна опускається на тон, що дозволяє брати на інструменті на два басові пауэр-аккорда більше), Drop C (аналогічно до попереднього решта всіх струн опускається на тон, а верхня 6-а на два, що дозволяє грати набагато більше акордів в більш низькочастотному басовому спектрі гітари), і навіть Drop B (методика аналогічна - струни опускаються ще на півтону, звучання виходить зовсім вже брудним і басовим, така настройка використовується, наприклад, в Slipknot. Крім стандартних шестріструнних гітар деякі групи часто використовують семиструнні (до ладу додається одна басова струна, що ще більш розширює кількість доступних низькочастотних нот і акордів), наприклад Korn і Limp Bizkit. Часто ріффи беруться з грув-метала. Коли Korn починали грати свої перші тури, Манка і Хед, гітаристи групи, говорили, що гітарні соло - пережиток минулого, що з ними музика стає нудною і нецікавою. Тому в творчості Korn ні в одній пісні немає жодного гітарного соло, а у всьому стилі можна перерахувати по пальцях гітаристів, які їх грають. Тому гітара в ню-метале це перш за все ритм-партія.
Бас Бас-партії часто граються слепової технікою, що запозичується з фанк-метала. На місце стандартних чотириструнних бас-гитар часто беруться 5-струнні, що серйозно збільшує можливості бас-гітарист. Однією лише басовою партією нерідко супроводжуються куплети або вступи до пісень.
Ударні Використання подвійних бас-бочек не сильно поширене в стилі. Також нечасто застосовуються швидкісні перекочування по бас-бочкам і бласт-биты. Замість цього використовуються багато інших прийомів з неекстремальних стилів рок-музики. Для різноманітності ударних партій групи Ill Nino і Slipknot використовують перкуссию, а ударні установки найбільш примітних барабанщиків в жанрі - Шенона Ларкина з Godsmack, Джоуї Джордіссона з Slipknot і Майка Венгрен з Disturbed по кількості складових ударною установкою елементів не поступаються іншим стилям сучасної метал-сцени.
Електроніка Невід'ємна частина багатьох команд в Nu - електронні семпли, без яких група втрачає своє особливе звучання. Використовувані електронні семпли можуть замінювати або доповнювати гру одного з двох гітаристів (перші ню-метал команди майже завжди складалися з двох гітаристів, один з яких грав важкі грувовиє ріффи, а другий високі і короткі програші, часто вони сильно спотворювалися і тому і без того були схожі на нетипове електронне звучання), або привносити в музику индастриал-звучание, як наприклад у Celldweller. Найбільш помітними ді-джеямі в стилі є DJ Lethal з Limp Bizkit, Mr. Hahn з Linkin Park і DJ Сид Уїлсон з Slipknot.
Вокал Емоційне забарвлення може мінятися від відчаю і депресивності до люті і злого сарказму. Згідно гранжевой структурі зберігається різкий контраст в темпі і натиску між куплетом і приспівом. В цілому для жанру не характерні концептуальні альбоми, проте є декілька прикладів, коли пісні на альбомі об'єднані однією ідеєю або підведені під загальну основу.
* Лірика групи Disturbed заснована на релігійній тематиці. * Альбом Staind - Tormented може вважатися полу-концептуальним - лірика пісень альбому будується навколо ізольованої від соціального спілкування людини, що переживає глибоку депресію і емоційні потрясіння, перед першим треком ліричний герой вимовляє свій монолог, після чого чутні звуки пістолета, що заряджає. Після фінальної пісні ліричний герой вимовляє свої останній передсмертні слова і здійснює самогубство, далі йде прихований трек "похоронів". * Дебютний сольний альбом екс-гітариста Korn Брайана Хеда Уелча побудований навколо його особистих переживань і релігійних переконань.
Список груп, що грають в стилі
* Adema * Amatory * American Head Charge * Celldweller * Clawfinger * Coal Chamber * Deftones * Disturbed * Drowning Pool * Element Eighty * Flyleaf * Godsmack
* HEAD * Ill Nino * Kittie * Koяn * Limp Bizkit * Linkin Park * Maximum The Hormone * Mudvayne * Mushroomhead * Nevada Tan * Orgy * Otep * P.o.d.
* Papa Roach * Sevendust * Slot * Snot * Soulfly * Staind * STATIC-X * Stone Sour * Slipknot * System of а Down * Taproot * Tailout Cycle * Tracktor Bowling * Trapt * Twin Method * Underground cave